Sliprar till destruktion

Strax innan nyår påbörjades destruktion av sliprar som tagits ur banan.

Närmare 1000 sliprar har transporterats bort från utbyten i området kring Verkebäck och med lastbil körts till SAKAB i Kvarntorp utanför Kumla där sliprarna energiåtervinns.

 

Trafikinfo

Smalspårsdagar 4-6 juni

I år är det smalspårsdagar 4-6 juni med tät trafik utmed hela banan Västervik-Hultsfred. Vi har samlat all information på en särskild sida: www.smalsparsdagarna.se

 
Chartertåg till Helsingör 14 maj - bekräftade tider

Chartertåg till Helsingör 14 maj

Besök den trevliga staden Helsingör och handla i de många butikerna i ett lördagsöppet centrum.

Read more...
 

Nyheter

Boken om Krösatågen nu i butiken

Nu är den äntligen i vår butik! Boken Krösatåget, den småländska tågrevolutionen är skriven av Ingemar Lundin och Sten-Åke Bergholm.

I Jönköpings län fanns ett vitt förgrenat järnvägsnät och med envetna medarbetare i ledande ställning och under hårt motstånd skapades en ny framtid för regional tågtrafik med nya aktörer. I två volymer berättas den spännande historien av de som var med.

Järnvägstrafiken utanför huvudlinjerna i Sverige betraktades som mer eller mindre dödsdömd under senare delen av 1970- och början av 80-talen. Generösa statsbidrag till ersättande busstrafik gjorde att många länsbolag övergav tågtrafiken.

I boken berättas den spännande resan med historien av de som var med kring utvecklingen av trafiken och uppbyggnaden av BK-tåg och utvecklingen av trafiken på banorna i Småland.

Beställ boken i vår butik, till TJF butik.

 
Tidtabell för rälsbuss och ångtåg 2016

Tidtabellerna för sommarens trafik är nu klara. Rälsbussarna körs enligt två olika tidtabeller under låg- respektive högsäsong. Ångtågen kör under helger fyra sommarveckor. Årets tidtabeller.

 
Bidrag till stationsmiljön i Totebo

Förvaltnings AB Smålandsbanan har fått 40 000 kr i bidrag av Konung Gustaf VI Adolfs fond för svensk kultur för att genomföra etapp 1 av återställning av stationsmiljön i Totebo. Projektet är totalt kostnadsberäknat till ca 120 000 kr och innebär att ett rundgångsspår för tågmöte skapas vid plattformen genom att ytterligare en växel läggs i linjen.