Välbesökt arbetshelg

Den sista helgen i januari var det månatlig arbetshelg i Västervik med arbeten på många fronter.

På ånglokssidan arbetades det med att åtgärda den skada som loket L18p 3147 fick i somras på en cylinder och i helgen inpassades de nytillverkade delarna och återmonterades. Loket är efter några mindre kompletterande arbeten åter driftdugligt.

Reparationen av lokomotorn Z4p 261 som under hösten kolliderade med en större ash har slutförts med ny kylare, reparation av front m.m. Reparation av lokomotorn Z4p 259 har påbörjats med utbyte av ett sprucket motorfäste. I samband med dessa arbeten konstaterades några slitna lager som skall bytas ut innan reparationen färdigställs. En större översyn av lokomotorn Z4p 264 har påbörjats.

Arbetena på släpvagnen UBFo3yp 1791 fortsätter med arbeten på tryckluftssystem samt utbyte av förarbord. Invändiga arbeten med lackning av lister och reparation av toaletten fortgår.

Godsfinkan MÖJ 1204 har tagits ur verkstaden efter reparation av diverse träskador, ommålning samt omläggning av takpappen.

På banan har fortsatt röjning skett. Arbetena sker främst på två platser, mellan Väderum och Vena samt invid Jenny bangård.

Är du nyfiken på att delta i våra arbeten? Titta i kalendern på hemsidan för löpande informtion och pågående jobb och aktiviteter. 

 

 

Trafikinfo

Ånglok ersätts av diesellok

I helgen ersätts ångloket med diesellok p.g.a. den höga brandrisken i Västerviksområdet. Loktågen dras av ett diesellok från 1950-talet med vagnar från perioden 1920-1950. Samma tidtabell gäller. I Ankarsrum är café Trefoten öppet med glass, kaffe, smörgåsar m.m.

Välkomna!

 
Ta tåget till Durspelsstämman

I helgen är det durspelsstämma i Ankarsrum och sedvanlig efterstämma vid Långsjön. Extratåg till efterstämman går från Ankarsrum kl. 19:15. Åter från Långsjön till Ankarsrum efter efterstämmans slut, tåget fortsätter sedan till Västervik.

Se alla tågtider för durspelsdagen: Tåg vid durspelsstämman

 

Nyheter

Boken om Krösatågen nu i butiken

Nu är den äntligen i vår butik! Boken Krösatåget, den småländska tågrevolutionen är skriven av Ingemar Lundin och Sten-Åke Bergholm.

I Jönköpings län fanns ett vitt förgrenat järnvägsnät och med envetna medarbetare i ledande ställning och under hårt motstånd skapades en ny framtid för regional tågtrafik med nya aktörer. I två volymer berättas den spännande historien av de som var med.

Järnvägstrafiken utanför huvudlinjerna i Sverige betraktades som mer eller mindre dödsdömd under senare delen av 1970- och början av 80-talen. Generösa statsbidrag till ersättande busstrafik gjorde att många länsbolag övergav tågtrafiken.

I boken berättas den spännande resan med historien av de som var med kring utvecklingen av trafiken och uppbyggnaden av BK-tåg och utvecklingen av trafiken på banorna i Småland.

Beställ boken i vår butik, till TJF butik.

 
Tidtabell för rälsbuss och ångtåg 2016

Tidtabellerna för sommarens trafik är nu klara. Rälsbussarna körs enligt två olika tidtabeller under låg- respektive högsäsong. Ångtågen kör under helger fyra sommarveckor. Årets tidtabeller.

 
Bidrag till stationsmiljön i Totebo

Förvaltnings AB Smålandsbanan har fått 40 000 kr i bidrag av Konung Gustaf VI Adolfs fond för svensk kultur för att genomföra etapp 1 av återställning av stationsmiljön i Totebo. Projektet är totalt kostnadsberäknat till ca 120 000 kr och innebär att ett rundgångsspår för tågmöte skapas vid plattformen genom att ytterligare en växel läggs i linjen.