Leaderprojekt för utveckling av Smalspåret

För närvarande pågår ett arbete med ett utvecklingsprojekt för Smalspåret genom Leader Astrid Lindgrens hembygd.

LAG-gruppen i föreningen  Leader Astrid Lindgrens hembygd beslutade onsdagen den 13 juni att bifalla vår ansökan för att utveckla Smalspåret i bland annat Hultsfred och Vimmerby kommuner. Nästa steg är nu att projektet formellt ska godkännas av Länsstyrelsen som beslutsmyndighet.

Projektet omfattar bl.a. utveckling av trafiken vid evenemangsområdet i Hultsfred, förbättringar vid stationer, möjligheter att bo utmed Smalspåret samt att möjliggöra evenemangstrafik med loktåg på sträckan närmast Hultsfred. Merparten av åtgärderna är planerade till hösten 2012 och våren 2013.

Medfinansiärer är bl.a. Hultsfreds kommun och Länsstyrelsen i Kalmar län.

Under sommaren och hösten har projektet smygstartat med de första åtgärderna i Hultsfred. I projektet ingår bl.a. en ny vägskyddsanläggning vid Folkparksvägen samt en förbättrad plattform vid hembygdsparken/festivalentrén. Hittills har ca 1400 st slipers bytts ut på den drygt 2 km långa sträckan och därefter har nedgrävning av kablar, stolpar och fundament skett både vid Folkparksvägen och vid den nya Sjövägen invid själva stationen. Sjövägen ingår inte i projektet utan finansieras helt av Hultsfreds kommun som en del av exploateringen Strandlyckan. Av praktiska skäl har dock dessa arbeten samordnats.

I början av oktober var grävningsarbetena avklarade och nästa delmoment som omfattar montering av bomdriv, signaler, inkoppling m.m. tar vid.

Stolpar och fundament vid Folkparksvägen. 

Signalkur på plats vid Folkparksvägen.

 

 Kabelgrävning från lok.

I verkstaden i Västervik pågår renoveringen av personvagnen SÖJ 14. Under sommaren har förarbete med framtagning av virke m.m. skett och nu pågår återuppbyggnad av stommen. Detta är ett riktigt hantverk som kräver tålamod och noggrannhet. Vi eftersträvar dessutom att inte byta mer än nödvändigt utan bibehålla så mycket av den ursprungliga stommen som möjligt.

Byte av delar av stommen. 

 Ny bärande balk för taket.

  

Detalj av utbytt del av stommen under fönster.

 

Trafikinfo

Extratåg till lag-VM i speedway Västervik 26 juli

Extratåg till lag-VM i speedway på Stena Arena i Västervik körs tisdag den 26 juli. Tåget avgår Hultsfred kl. 15:40 med uppehåll på alla stationer och hållplatser. Tåget ankommer Jenny (ca 15 min promenad från arenan) kl. 17:35. Tåget går hem 40 min efter att tävlingen avslutats. Läs mer om tävlingarna på www.vastervikspeedway.se/

Tidtabell: Speedwaytåget

 
Ånglok ersätts med diesellok

Lördag och söndag dras ångtåget av diesellok på grund av stor brandfara och meddelat eldningsförbud i Västerviks kommun. Tågen kör i samma tidtabell med vagnar från 1930-1950-talet och diesellok från 1950-talet.

 

Nyheter

Boken om Krösatågen nu i butiken

Nu är den äntligen i vår butik! Boken Krösatåget, den småländska tågrevolutionen är skriven av Ingemar Lundin och Sten-Åke Bergholm.

I Jönköpings län fanns ett vitt förgrenat järnvägsnät och med envetna medarbetare i ledande ställning och under hårt motstånd skapades en ny framtid för regional tågtrafik med nya aktörer. I två volymer berättas den spännande historien av de som var med.

Järnvägstrafiken utanför huvudlinjerna i Sverige betraktades som mer eller mindre dödsdömd under senare delen av 1970- och början av 80-talen. Generösa statsbidrag till ersättande busstrafik gjorde att många länsbolag övergav tågtrafiken.

I boken berättas den spännande resan med historien av de som var med kring utvecklingen av trafiken och uppbyggnaden av BK-tåg och utvecklingen av trafiken på banorna i Småland.

Beställ boken i vår butik, till TJF butik.

 
Tidtabell för rälsbuss och ångtåg 2016

Tidtabellerna för sommarens trafik är nu klara. Rälsbussarna körs enligt två olika tidtabeller under låg- respektive högsäsong. Ångtågen kör under helger fyra sommarveckor. Årets tidtabeller.

 
Bidrag till stationsmiljön i Totebo

Förvaltnings AB Smålandsbanan har fått 40 000 kr i bidrag av Konung Gustaf VI Adolfs fond för svensk kultur för att genomföra etapp 1 av återställning av stationsmiljön i Totebo. Projektet är totalt kostnadsberäknat till ca 120 000 kr och innebär att ett rundgångsspår för tågmöte skapas vid plattformen genom att ytterligare en växel läggs i linjen.