Stöd verksamheten

Active Image

 

 

Stöd arbetet med en gåva till gåvokontot

Vid smalspårsjärnvägen pågår kontinuerligt en rad projekt som är beroende av bidrag och gåvor för att kunna genomföras utan att påverka den ordinarie verksamheten. Dessa finansieras främst genom bidrag från företag och privatpersoner till vårt gåvokonto, plusgiro 29 40 42-7, Tjustbygdens Järnvägsförenings gåvokonto. Till kontot sker regelbundet insamlingar till olika angelägna projekt.

Aktuella projekt med stöd av gåvokontot

Grusning och spårriktning

Vi har nyligen köpt en begagnad ballastplog från Roslagsbanan samt en större mängd naturgrus från Trafikverket. För grustransporter liksom inköp och transport av ballastplogen står gåvokontot öppet för bidrag.

 

Avslutade projekt under 2008-2014 med stöd av gåvokontot

Renovering av personvagn från Ölands Järnvägar

Under 2012 beviljades vi 100 000 kr av Gustav VI Adolfs fond för svensk kultur för att renovera personvagnen SÖJ C14 tillverkad vid AB Svenska Järnägsverkstäderna i Linköping. Personvagnen blev klar i december 2014. De delar som inte täcktes av bidraget har bl.a. finansierats med genom gåvor till gåvokontot.

Inköp av rälsbussfordon

I samband med att Småländska Smalspåret AB fick ekonomiska problem för ca 15 år sedan såldes ett antal rälsbussfordon till Järnvägsfabriken i Växjö. Ursprungligen var tanken att fordonen skulle användas till event-körningar på Smalspåret men dessa planer realiserades aldrig. Fordonen har sedan dess varit deponerade hos TJF och under senhösten fick TJF möjlighet att förvärva YP 897 samt UBYP 2133 och UBFYP 2110. Insamlingen genererade drygt 200 000 kr från en rad olika bidragsgivare.

Projekt Kranvagn

I verkstaden har vi  byggt ett kranvagnsöverbyggnad. Överbyggnaden är byggd som en plattform ovanpå en överföringsvagn och fungerar dels som kran med timmergrip och dels som bärare av ett modernt buskröjningsaggregat. Vagnen är en förutsättning för att kunna hålla banan ren från sly och gräs och nödvändig för att kunna genomföra banarbeten rationellt t.ex. genom att lyfta av- och på nya och uttjänta sliprar från vagnar vid slipersbyten. Projektet har samfinansieras av FAS och TJF och har även fått ekonomiskt stöd av Länsstyrelsen i Kalmar län. Totalt har ca 70 000 kr finansierats genom gåvokontot.

Projekt Förvärv av tre öppna vagnar från NVHJ

Genom tillmötesgående från Anten-Gräfsnäs Järnväg i Västergötland har TJF fått möjlighet att förvärva tre flakvagnar från Norsholm-Västervik-Hultsfreds Järnvägar, NVHJ. Vagnarna har stått avställda en längre tid och är i behov av upprustning innan de kan sättas i trafik. Hittills har två av tre vagnar transporterats till Småland genm finansiering via gåvokontot.

Avslutade projekt under 2007 med stöd av gåvokontot

Projekt Slipers från Stockholmsområdet

Med stöd av gåvor för banunderhåll kunde slipertstransporter från Stockholmsområdet finansieras med 25 000 kr av en totalkostnad på 50 000 kr. Detta gjorde att ca 3000 begagnade, spårdugliga sliprar transporterades till Småland. Detta innebär att behovet av begagnade sliprar till största del är täckt för år 2008.

Projekt Banutrustning

Med stöd av gåvor för banunderhåll kunde en ny motorsåg för 9000 kr köpas in för dels röjning men även kapning av normalspårssliprar till smalspårslängd.

Tack för ditt bidrag!

Frågor?

Frågor kring gåvor eller gåvokontot besvaras av kassör Daniel Niklasson, 0730-43 11 16 (kvällstid).

Trafikinfo

Extratåg till lag-VM i speedway Västervik 26 juli

Extratåg till lag-VM i speedway på Stena Arena i Västervik körs tisdag den 26 juli. Tåget avgår Hultsfred kl. 15:40 med uppehåll på alla stationer och hållplatser. Tåget ankommer Jenny (ca 15 min promenad från arenan) kl. 17:35. Tåget går hem 40 min efter att tävlingen avslutats. Läs mer om tävlingarna på www.vastervikspeedway.se/

Tidtabell: Speedwaytåget

 
Ånglok ersätts med diesellok

Lördag och söndag dras ångtåget av diesellok på grund av stor brandfara och meddelat eldningsförbud i Västerviks kommun. Tågen kör i samma tidtabell med vagnar från 1930-1950-talet och diesellok från 1950-talet.

 

Nyheter

Boken om Krösatågen nu i butiken

Nu är den äntligen i vår butik! Boken Krösatåget, den småländska tågrevolutionen är skriven av Ingemar Lundin och Sten-Åke Bergholm.

I Jönköpings län fanns ett vitt förgrenat järnvägsnät och med envetna medarbetare i ledande ställning och under hårt motstånd skapades en ny framtid för regional tågtrafik med nya aktörer. I två volymer berättas den spännande historien av de som var med.

Järnvägstrafiken utanför huvudlinjerna i Sverige betraktades som mer eller mindre dödsdömd under senare delen av 1970- och början av 80-talen. Generösa statsbidrag till ersättande busstrafik gjorde att många länsbolag övergav tågtrafiken.

I boken berättas den spännande resan med historien av de som var med kring utvecklingen av trafiken och uppbyggnaden av BK-tåg och utvecklingen av trafiken på banorna i Småland.

Beställ boken i vår butik, till TJF butik.

 
Tidtabell för rälsbuss och ångtåg 2016

Tidtabellerna för sommarens trafik är nu klara. Rälsbussarna körs enligt två olika tidtabeller under låg- respektive högsäsong. Ångtågen kör under helger fyra sommarveckor. Årets tidtabeller.

 
Bidrag till stationsmiljön i Totebo

Förvaltnings AB Smålandsbanan har fått 40 000 kr i bidrag av Konung Gustaf VI Adolfs fond för svensk kultur för att genomföra etapp 1 av återställning av stationsmiljön i Totebo. Projektet är totalt kostnadsberäknat till ca 120 000 kr och innebär att ett rundgångsspår för tågmöte skapas vid plattformen genom att ytterligare en växel läggs i linjen.