Västerviks station är banans huvudstation och här finns Smalspårsjärnvägens lokstall, verkstad, uppställningsbangård och personalhus.
Stationshuset uppfördes 1879 efter ritningar av arkitekten Adolf Melander och innehöll kontorsutrymmen och tjänstebostäder.
Järnvägarna som trafikerade Västervik var ursprungligen två stycken, Hultsfred - Västerviks Järnväg och Västervik - Åtvidaberg - Bersbo järnväg, båda öppnade 1879. Under 1900-talets början skedde flera sammanslagningar och från 1924 tillhörde banorna Norsholm - Västervik - Hultsfreds järnväg. I dagligt tal benämndes järnvägen till Hultsfred för "södra banan" och järnvägen till Åtvidaberg och bortom för "norra banan".
NVHJ förstatligades och övertogs av SJ 1949, 1964 breddades norra banan till normalspår och samtidigt lades den smalspåriga sträckningen Åtvidaberg - Norsholm ner. Från Västervik fick man istället direkt förbindelse till Linköping.
Idag trafikeras Västervik, förutom av våra rälsbussar även av KLTs motorvagnståg. Någon godstrafik förekommer inte längre.