×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Föreningen har ett antal överföringsvagnar. En överföringsvagn är en vagn som har en viss spårvidd och som är byggd för att ta en vagn av en annan spårvidd. Vagnen Q37p har 891 mm spårvidd och är byggd för att ta godsvagnar med normal spårvidd (1435 mm). Vagnarna tillkom för att slippa den mycket omfattande omlastningen som förr ägde rum från normalspåriga järnvägar till smalspåriga och omvänt. Med hjälp av en överföringsvagn kunde den normalspåriga godsvagnen "rampas" upp på en smalspårig överföringsvagn och därefter fortsätta till sin destination på den smalspåriga järnvägen. 

Eftersom lastprofilen begränsades av flera tunnlar på bandelen mellan Överum och Norsholm så gick all överföringstrafik med normalspåriga godsvagnar upplastade på överföringsvagnar till Västervik och Överum via Hultsfred. När bandelen mellan Åtvidaberg och Västervik öppnats för normalspårig järnvägstrafik 1964 byggdes en överföringsramp även i Västervik. Trafiken med överföringsvagnar i Västervik pågick ända fram till 1985 då transporterna mellan Västervik och Gunnebobruk, nuvarande Verkebäck, upphörde.

Flera av föreningens överföringsvagnar är ombyggda och används till andra ändamål än vad de tidigare byggdes för.

I föreningens digitala arkiv, Smalspårarkivet, finns bilder på när vagnar rampas, exempelvis här: Rampning i Västervik 1985

 

Q37p 350032:

Littera och nr: Q37p 350032 

Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350032, VHVJ Q37p 350032, SMAB Q37p 350032 

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

Tillverkningsår: 1947

Denna överföringsvagn breddades av VHVJ med ett extra par långbalkar från Q37p 350199 för att kunna användas för transport av vägfordon. Den används främst för att ställa till exempel en traktorgrävare på  vid kabelgrävning eller slyavverkning. Vagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2005

 

Q37p 350059:

Littera och nr: Q37p 350059

Tidigare littera och nr: NVHJ Q37p 5002, SJ Q37p 350059

Tillverkare: AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Arlöv

Tillverkningsår: 1946

För att kunna möjliggöra direkta transporter med normalspåriga vagnar via den smalspåriga banan införskaffade Norsholm-Västervik-Hultsfreds Järnvägar, NVHJ, en överföringsvagn 1920, NVHJ Qo 5000 vilket 1930 ändrades till Qo 5001. 1946 köpte bolaget ytterligare en vagn med större lastförmåga och broms av samma typ som SJ:s vagnar littera Q37p. Vagnen fick vid leveransen beteckningen Qo 5002. Litteran ändrades senare till Q37p och när SJ inregistrerade vagnen i sin fordonspark 1950 blev beteckningen SJ Q37p 350059.

 

Q37p 350078:

 

Littera och nr: Q37p 350078 

Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350078, VHVJ Q37p 350078 , SMAB Q37p 350078

Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg

Tillverkningsår: 1952

Tillverkningsnummer: 829

Halva vagnen breddades under åren den ägdes av VHVJ. Vagnen ägs av Tjustbygdens Järnvägsförening sedan 2005. Det finns en idé att förse vagnen med ett Zetterberg tippflak med trevägstipp.

 

Q37p 350123:

Littera och nr: Q37p 350123 

Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350123, VHVJ Q37p 350123, SMAB Q37p 350123 

Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg

Tillverkningsår: 1952

Tillverkningsnummer: 1203

Överföringsvagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2005. Den är lastad med en SJ QBe-vagn med nr 30 74 945 8 561-0

för grustransporter och används vid banarbeten.

 

Q37p 350134:

SJ Q37p 350134

Littera och nr: Q37p 350134 

Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350134, VHVJ  Q37p 350134, SMAB  Q37p 350134

Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg

Tillverkningsår: 1952

Tillverkningsnummer: 1214

Överföringsvagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2005. 

 

Q37p 350177:

Littera och nr: Q37p 350123 

Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350177

Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg

Tillverkningsår: 1953

Tillverkningsnummer: 1291

Överföringsvagnen köptes från SJ 1986.  

 

Q37p 350205:

Littera och nr: Q37p 350205

Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350205, VHVJ Q37p 350205, SMAB Q37p 350205

Tillverkare: Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö

Tillverkningsår: 1954

Överföringsvagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2005. Den är lastad med en SJ Qbe-vagn 30 74 945 8 562-0 för grustransporter och används vid banarbeten.

 

Q37p 350228:

Littera och nr: Q37p 350228

Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350228, VHVJ Q37p 350228, SMAB Q37p 350228

Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg

Tillverkningsår: 1954

Tillverkningsnummer: 1860

Överföringsvagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2005 och renoverades 2006. Den är försedd med flyttbart flak med kranöverbyggnad som rymmer en radiostyrd Palfinger-kran och används för slyavverkning. Motorpaket från en fd SJ MTR101, dvs en turboladdad rak sexcylindrig Scania DS11. Den ursprungliga kranen havererade 2015, men byttes 2016 ut mot en modernare något mindre Palfinger-kran. Vagnen gör god tjänst i slyröjningen av banan. 

Under maj 2021 gick slyrökningsaggregatet sönder och det var inte längre någon idé att försöka lagra aggregatet. Ett nytt slyröjningsaggregat kunde efter en riktad insamling bland medlemmarna inköpas för 122.000 kronor, men då insamlingen stannade på 136.000 kronor kunde även frakten och monteringen betalas och nya hydraulslangar inköpas. Det nya aggregatet anlände till Västervik den 31:a maj 2021

Medlemsaktiviteter

27-28/11: Arbetshelg verkstaden

11/12: Julfest och arbetshelg verkstaden

Stöd verksamheten

Läs mer om hur du kan stödja vår verksamhet

Stöd verksamheten

Antal bytta sliprar 2021

2723 (uppdaterat 18/11)

2020 byttes 3704 sliprar

© 2018 Tjustbygdens järnvägsförening