×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Här kommer ytterligare ett litet bildreportage från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Sommarens högtrafik avslutades förra veckan och högtrafik var verkligen ordet. Morgon- och kvällstågen har utgjorts av tre rälsbussar vid nästan varje avgång på grund av den stora resandemängden. Lunchturen, som ofta kördes med en rälsbuss tidigare år har nu ofta gått med två. I snitt har vi legat på 60-80 resenärer i morgontåget från Hultsfred och eftermiddagståget från Västervik, men flera gånger var det över 100 resenärer i tågen. Tack vare en helhjärtad insats från de aktiva medlemmarna så kunde trafiken rulla som planerat och en hel del extratåg kunde också köras mot slutet av perioden. I juli examinerades också en ny förare och flera nya konduktörer har gjort premiär i trafiken. 

Men vi börjar med lite arbeten utefter banan. Då det är full trafik på banan dagtid har större arbeten som slipersbyten och slipersinkörning fått ske kvälls- eller nattetid. Här är Totebo station sent en julikväll när banavdelningen var ute för lite slipersinkörning.

 

Totebo var flera gånger under sommaren extrabevakat med tågklarerare så att slipersbytargänget skulle kunna göra punktinsatser och byta en del sliprar "mellan tågen". Naturligtvis blir det färre bytta sliprar under högtrafiken, men i till 1/8 hade 1842 sliprar bytts för året. Här är slipersbytargänget vid Eriksberg mellan Hjorted och Totebo på kvällen den 15 juli. 

 

Här är banavdelningen med kranvagnen mellan Vena och Hultsfred. Under en av juliveckorna bemannade banavdelningen upp och körde långa kvällspass för att köra in sliprar från tidigare byten. Anledningen var att det började närma sig tiden för när nästa transport skulle gå till destruktionsanläggningen i Trollhättan, men också för att det fanns ett större antal aktiva än planerat som kunde ställa upp även på de mer obekväma tiderna. 

 

Vad vore Smalspårsjärnvägen utan sina stationsmiljöer? Särskilt stationsträdgården i Ankarsrum är en riktig pärla, men flera av våra andra stationer har fina trädgårdar som hålls efter av ett gäng aktiva medlemmar med gröna fingrar. 

 

Även Verkebäcks stationshus börjar se presentabelt ut igen. Byggställningarna har försvunnit, men fortfarande återstår att montera upp skylten med stationsnamnet och fasadbelysningen innan renoveringen är helt klar. Här gör tåg 89114 ett kortare uppehåll den 15 juli för att släppa av och på passagerare. 

Den lilla hållplatsen Valstad mellan Verkebäck och Fårhult har inte många påstigande, men däremot finns här banans enda elektriska påstigningssignal. En av våra medlemmar har här fångat tåg 89114 som i god fart passerar den lilla hållplatsen. Trevagnarståg var standard i morgontåget 89111 från Hultsfred och kvällståget 89114 från Västervik. Glädjande är också att många av våra utländska turister nu börjar återkomma. I tågen kunde man under sommaren träffa på både danskar, tyskar, holländare och schweizare, men vi hade även resenärer som kom från så avlägsna ställen som Indien och Brasilien. 

 

Tåg 89114 har för en stund sedan passerat Hjorted och slingrar sig nu fram längs med sjön Våmgöl norr om Totebo. 

 

Sommarvardag i Västervik. Vissa julidagar bjöd på ett evigt regnande, men det verkade inte avskräcka resenärerna. I Västervik finns dessutom ett stationshus med väntsal och ett rejält tak utanför ingången skyddar mot blötan. En rälsbuss väntar på att få växla fram och koppla ihop med det ankommande tåget från Hultsfred. Vill du veta mer om föreningens område i Västervik och dess historia, följ länken: Lokstallsområdet i Västervik

 

Under juli examinerades också en av våra förarelever. Denna gång var det dags för Hugo som här ses på sin första egna tur i Tuna. Hugo började som aktiv i Tjustbygdens järnvägsförening 2013 och har tidigare synts till både som konduktör på tågen och i arbeten med signaler läng banan. Hugo gör också en del arbeten i våra sociala medier. Vi önskar Hugo lycka till och hoppas det blir många mil bakom förarbordet på våra rälsbussar.

 

Vad vore en järnväg utan sin verkstad? Ja, inte mycket! I verkstaden har det under sommaren arbetats med lackering av rälsbussen YBo5p 893. Lokomotorn Katrinefors 2 är i det närmast klar, men här avvaktar vi besked om inregistrering från Transportstyrelsen innan vi kan ta lokomotorn i trafik. Färglackeringen på YBo5p 893 är så gott som avslutad och här har man rullat ut rälsbussen för att den ska få sitt första lager klarlack. Inne i verkstaden pågår också arbete på 893's boggier inför montering. I övrigt har det pågått översyn av fordonen allt eftersom de uppnår sina kilometerbundna översynsintervall och en hel del reparationer har hunnits med av verkstadspersonalen. Vi har klarat oss ifrån större haverier under sommaren, något som vi kan tacka verkstadspersonalen för. Något som varit särskilt uppskattat är att de rälsbussar som fått sina motorkylare urtagna och renspolade nu fungerar betydligt bättre i sommarvärmen.

 

Något som börjat återkomma efter att vaccineringen tagit fart och restriktionerna lättats är våra extratåg. 2020 körde vi i princip inga extratåg alls, men här har en lövad YBo5p 897 körts fram till plattformen i Västervik för att invänta ett brudpar och deras gäster som ska köras till Fårhult för vigsel och bröllopsmiddag. Man behöver inte åka eget tåg utan ibland kan det räcka med att chartra en egen vagn i ett ordinarie tåg. Vill du ha en skräddarsydd resa på Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik, titta in på länken: Chartra ditt eget tåg

 

 

Något som också visade sig vara populärt var när vi i samarbete med Västerviks kommun anordnade sommarslovståg Västervik-Verkebäck och tillbaka. I Verkebäck fick fick man pröva på att köra lokomotor på ett av sidospåren, prova sin styrka genom att knuffa en godsvagn och kasta rälsspik i spann innan tåget fortsatte till Ankarsrum för fika. De tre tillfällena i augusti blev fullbokade nästan på en gång. Likaså kördes en utflykt med mer kulturellt tema för intresserade till Ankarsrum med guidning ombord som också blev populär. Vi får anledning att återkomma framöver med fler liknande utflykter, håll utkik på hemsidan framöver. 

Trafiken pågår fortsatt under augusti och september, passa på att ta en tur, tidtabellen hittar du på 

Vi som äger, driver, utvecklar och förvaltar Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik, dvs Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltnings AB Smålandsbanan vill passa på att tack alla våra resenärer som besökt oss under sommaren och på återseende till nästa år. Men ännu finns möjligheten att åka med oss, då trafiken pågår även i augusti och september. Tidtabellen hittar du på www.smalsparet.se