×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Året avslutades med en hel del trafik, både rälsbuss- och lokomotordragna tåg har förekommit och på flera ställen längs med hela banan. Det var många år sedan vi hade så här många trafikdagar under november och december. Det är glädjande att vi på detta sätt kan förlänga säsongen, även om det stundtals varit kämpigt med mycket snö. Den tidiga vintern innebar också att slipersbytena fick ta en något tidigare paus än föregående år.

I november började "vintersäsongen" med att vi körde rälsbusståg med YBo5p 883 och 888 från Västervik till Ankarsrum och den traditionsenliga julmarknaden den 21 november. Arrangemanget var välbesökt och ett femtiotal resenärer passade på att ta rälsbussarna ut till Ankarsrum och tillbaka.

Ankarsrums stationshus på förmiddagen den 21 november. Flaggan är hissad och röda mattan är utrullad.

 

YBo5p 883 och 888 har ankommit Ankarsrum. För en gångs skull kunde den vackra höstsolen lysa upp omgivningarna.

 

När det inte gått någon tågtrafik på några veckor så måste banan avsynas för att se så det inte ligger några träd eller annat över banan. Här har lokomotorn kommit till Jenny och ska vända åter mot Verkebäck. En vacker höstsol gjorde avsyningsresan till en trevlig upplevelse. 

 

Tidigare år har vi på vintern mest kört arrangemang i Västerviksänden av banan och inte så mycket i Hultsfredsänden, något som vi ville ändra på. Lördagen den 27 november kördes ett "Tomtetåg" med två Z4p-lokomotorer och våra fina trävagnar mellan Hultsfred och Vena, där barnen kunde besöka tomten och lämna sina önskelistor och få lite fika. Arrangemanget var uppskattat och ett femtiotal resenärer hade nappat på erbjudandet.

 

Dagen efter, den 28 november, var det julskyltningspremiär i Hultsfred med många arrangemang i Hultsfreds hembygdspark. Vi körde lokomotordraget tåg även här och resandetillströmningen var mycket god, flera hundra resenärer nyttjade tåget mellan Hultsfred och Hultsfreds hembygdspark. Vagnarna har egna kaminer som eldas med ved, så det var flera som passade på att gå in och värma sig i vagnarna under uppehållen.

Arrangemangen i Hultsfred gav mersmak och vi siktar på att återkomma även nästa år. 

 

I december fortsatte trafiken, men nu med Västervik som bas. Det var länge sedan vi körde så mycket trafik i december. Förutom tomtetågen till Verkebäck har det rullat julbordståg mellan Västervik och Fårhult, där restaurang "Gröna Tuppen" dukat upp med ett julbord och vad passade då bättre än att åka rälsbuss dit och hem. Sex ordinarie tåg kördes och till det har det tillkommit ett antal chartertåg. Dock är det naturligtvis svårare att köra tåg på vintern än på sommaren och i början på december slogs snörekord i Tjustbygden. Det innebar plogning av banan. Den 1 och 2 december fick lokomotorn Z4p 261 köras Västervik-Fårhult totalt fyra gånger för att hålla banan öppen för julbordstågen

Här har lokomotorn Z4p 261 kommit till Verkebäck efter en av plogvändorna mellan Västervik och Fårhult.

Vid ett av plogtillfällena blev det växelfel i Västervik. Det var skiljeväxeln i Jenny som inte ville gå i rätt läge på grund av snön men efter att lokomotorföraren klivit av lokomotorn för att gå fram till växeln och sopat den ren kunde färden fortsätta genom att signalen Västervik 82s visade kör för lokomotorn. Västervik är den enda platsen i landet där smalspår- och normalspårståg samsas på samma spår och för att skilja dem åt behövs separata signaler för respektive spårvidd.

 

En stämningsfull bild från Fårhult. Julbordståget med rälsbussarna YBo5p 883 och 888 har precis ankommit och släppt av sina resenärer på kvällen den 4 december.

 

Helgen den 11 och 12 december var det dags för tomtetåg Västervik-Verkebäck. Den 11 december körde vi två turer och den 12 en tur. Vi valde denna gång att köra arrangemanget som en paketresa, där fika ingick och det visade sig vara mycket populärt. Vi fick dock sätta en deltagarbegränsning på grund av tillkommande pandemirestriktioner. Arrangemanget blev näst intill slutsålt, framförallt på söndagen. På bilden står tågsättet, som bestod av lokomotorn Z4p 261, Fp 165, NVHJ C4 52, Bp 340, Bp 439 och sist, lokomotorn Z4p 318. Anledningen till att lokomotorerna var i var sin ände av tågsättet var för att slippa en växlingsmanöver i Verkebäck. 

Vill du läsa mer om våra personvagnar, klicka här: Våra personvagnar

 

 

På väg mot Verkebäck. Solen orkar precis bryta igenom den dimmiga morgonen.

 

I Verkebäck fanns tomten som tog emot barnens önskelistor och i väntsalen var det uppdukat en buffé med varm korv, glögg, kaffe och lussebullar. Stationshuset saknar ännu sitt namn, men bokstäverna har efter att ha varit på renovering och målning nu kommit till Verkebäck för att sättas upp, liksom stationshusets klocka.

Tågklarerareleven Tobias manövrerar ställverkets K-nycklar för att förbereda för nästa tomtetågs ankomst!

 

På kvällen hade vår restauratör Henrik med hjälpredor dukat upp ett fantastiskt julbord i lokstallet. Ett 40-tal medlemmar njöt av den goda maten och den mysiga miljön i lokstallet. 

 

 

Sist, men absolut inte minst, så har signalavdelningen fortsatt med arbeten kring Totebo, där upprustningsarbetet av vägskyddsanläggningen Totebo gård nu börjar bli färdigt. Spårledningarna är inplintade och man färdigställde montering av gruppcentral, belysning, vägguttag med jordfelsbrytare m.m. Nu återstår inkoppling av kraftmatningen innan allt är färdigt. Dessutom ska en påkörd kryssmärkesstolpe bytas ut. På bilden ovan, från den 28 november, pågår plintning av spårledningskablar. Några veckor senare i samband med tomtetågen arbetade signalavdelningen inne i Västervik, där man bland annat tillverkade relägrindar till det blivande signalställverket i Totebo.

Du vet väl att du kan stödja Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik och vår verksamhet, klicka här: Bli medlem