×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Tjustbygdens Järnvägsförening fick i våras ett erbjudande från Jädraås-Tallås Järnväg i Gästrikland att överta vagnen Nordmark-Klarälvens Järnväg (NKlJ) 17. Föreningen accepterade givetvis det generösa erbjudandet och i helgen var det dags att hämta hem nyförvärvet.

NKlJ DF 17 är en vagn med rätt udda historia. Under 1940-talet lät NKlJ bygga nya boggivagnar genom att helt enkelt sammanfoga två äldre kortare vagnar (däribland NKlJ C 20) till en lång.
Från början var tanken att man skulle tillverka nya ramverk, men det visade sig vara så dyrt att man år 1942 istället valde att slopa en äldre boggivagn, en kombinerad post- och resgodsvagn med sjukkupé (NKlJ CDFo 17) och istället förse detta ramverk med ny korg.

Samtidigt använde man även det som blivit över för att bygga nya tvåaxliga vagnar. På så sätt uppstod den tvåaxliga kombinerade post- och resgodsvagnen DF 17 genom att halva korgen från CDFo 17 sattes på underredet från C 20. Inte ett dugg rörigt va?

"Nya" NKlJ 17 användes som trafikvagn till mitten av 1950-talet. Därefter blev den ombyggd till tjänstevagn för spårsvetsning och som sådan användes den fram till början av 1970-talet. År 1979 övertogs vagnen av museiföreningen ULJ i Uppsala, som år 1990 bytte bort vagnen till JTJ. Den hämtades till Jädraås år 2001 och har sedan dess varit under renovering till trafikvagn.

NKlJ DF 17 överlämnades som en gåva från JTJ. Vi i TJF vill passa på att tacka alla JTJ:are som arbetat med vagnen under åren i Jädraås! Vi vill även rikta ett tack till Västerviks Krantjänst för den smidiga transporten och avlastningen.

Innan transporten packades vagnen in i presenningar. 

I Jädraås finns en ramp, så här räcker det att backa emot med lastbilen...

 

..och sakta rulla på vagnen på trailern.

 

Strax uppe på trailern

 

Ekipaget redo för avfärd de 43 milen söderut.

 

Vagnen backas in förbi personalhuset i Västervik.

I Västervik har vi ingen ramp, så här blev det mobilkran för omlastningen

 

 

På spår igen!

 

Dags att ta av presenningarna!

 

Vagnen utan presenningarna, redo att rullas in under tak.