×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Lite nytt från verksamheten vid Smalspårjärnvägen Hultsfred-Västervik sedan sist.

Den 25 september passade ett 60-tal på att ta en sista tur innan säsongens trafik upphörde. Större arbeten på banan har gjorts i Totebo, med slipersbyte söder om Totebo, där ett par hundra sliprar kommit i banan, men också kabelgrävning inför kommande arbeten med en ny signalanläggning. Inne i verkstaden i Västervik har främst YBo5p 900 fått störst uppmärksamhet med byte av topplockspackningar och renoveringen av rälsbussen YBo5p 893 går fortsatt framåt. 

Följ med på några glimtar från verksamheten, främst kring Totebo och de arbeten som bedrivits där. 

 

Sliperbytaren igång norr om Totebo den 25 september, ett hundratal sliprar kom i banan på denna sträcka.

 

Slipersbytarens personal har avslutat A-skyddet till tågklareraren i Totebo och tåg 89110 med rälsbussarna YBo5p 888 och 897 kan med ett 60-tal resenärer rulla förbi platsen på sin väg mot Västervik.

 

 

I Totebo började signalgänget och våra entreprenörer Brorssons Grävjänst i Västervik och Mickes Entreprenadtjänst i Totebo den 2 oktober att gräva kabeldike från stationen och norrut mot vägskyddsanläggningen Totebo gård. Den nuvarande kabeln har haft ett mycket stort spänningsfall och det är nu dags att byta ut den. Den gamla kabeln byts mot tre nya, en signalkabel, en kraftmatningskabel och en telekabel. Telekabeln är till för att senare skapa möjlighet till fjärrindikeringar av vägskyddsanläggningen och andra signalkomponenter.

 

I samband med arbetet dras också signal- och kraftkabel till en blivande ny infartssignal i Totebo.

 

Inne i verkstadsvärmen i Västervik arbetade man samma helg med motorn i rälsbussen YBo5p 900. Motorn har under en tid förbrukad en större mängd topplockspackningar vilket man nu ska åtgärda genom justering av cylinderfodren. 

 

I Spångenäs har det skett slipersbyte på sidospåret och i skyddsväxeln ut mot huvudspåret. Arbetet bedrivs helt manuellt, något som är en mycket bra motionsinsats. 

 

Vår perrongtruck som varit till försäljning hämtades i Västervik den 5 oktober för vidare befordran till ny ägare i Skåne.

 

Helgen den 9-10 oktober fortsatte arbetena i Totebo. Här har en Huddig grävlastare som tillhör en av våra entreprenörer ställt ett nytt signalskåp på plats vid den norra infarten till Totebo. Normalt står traktorn lastad på en överföringsvagn, men här har man gått ner på spåret för att lyfta dit signalskåpet.

 

Att gräva kabeldike med en Huddig grävlastare som är lastad på en överföringsvagn som i sin tur dras av en Z4p-lokomotor kräver ett bra samarbete mellan grävmaskinsförare och lokomotorförare, men vi börjar få in vana och erfarenhet efter att ha använt denna metod vid flera tillfällen genom åren.

 

För att kablarna ska komma på rätt sida och nå matningspunkterna fick man inne i Totebo gräva ett kabeldike tvärs över bangårdens två spår. Efter att kablarna lagts ner kunde diket fyllas igen samma dag. 

 

Vi avslutar detta svep från verksamheten med en höstbild på lokomotorn Z4p 264 och en NKlJ O-vagn med material till arbetena i Totebo.

Vill du stödja verksamheten och bli medlem i Tjustbygdens Järnvägsförening, vi som tillsammans med Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan äger, driver, förvaltar och utvecklar Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik, klicka på länken: Bli medlem