×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Den milda vintern gör att vi kan fortsätta våra arbeten på flera fronter längs med Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. En synnerligen produktiv månad kan läggas till handlingarna.

Signalgänget arbetat i utkanten av Hultsfred med kabelgrävning för den nya vägskyddsanläggningen vid Kloster och förberedelser för ett nytt signalställverk till Hultsfreds driftplats. I Västervik har det arbetats med den kur som kommer att inhysa själva anläggningen vid Kloster. Även signalkiosken med det blivande ställverket till Hultsfred, som blir ett reläställverk typ Cst, har det arbetats med i Västervik. Den har fått sina gamla komponenter urtagna, kioskens väggar har målats och nya komponenter har monterats in.

Ett gäng har arbetat med röjning av större träd mellan Kloster och Silverån, dessutom har ett tjugotal lass med sliprar har körts till Hjorteds hållplats för vidare transport till destruktion. I verkstadsvärmen i Västervik har arbetet fortsatt med att plocka ihop motorn på YBo5p 900 samt montera kardaner och växellådor på YBo5p 893.

Vi vill också passa på att göra lite reklam för flera arrangemang och utbildningar under våren:

Studiebesök på Roslagbanan 11/3: Mer information här

Utfärd på temat järnvägsarkeologi 22/4: Mer information här

Utfärd i Hugo Hammarskjölds fotspår 13/5: Mer information här

Har du någon gång funderat på att bli konduktör, nu finns chansen: Konduktörsutbildningar under våren 2023

Häng med på ett bildspel från verksamheten under januari och början av februari:

 

Hultsfred ska få ett nytt ställverk och teknikkiosken fick under januari ett ansiktslyft. Här monterar Johan bort komponenter inför den stundande ommålningen. Teknikkiosken kommer ursprungligen från Köpingebro i Skåne.

 

Utanför verkstaden fick vi trots allt lite snö i januari. Z4p 264 får stå ute i kylan tillsammans med Fp 165. Inne i verkstadsvärmen pågick arbeten på bland annat rälsbussarna YBo5p 893 och 900.

 

Signalkuren till den nya vägskyddsanläggningen vid Kloster är något mindre än den till Hultsfreds blivande ställverk, så Erik fick sitta utanför med ritningarna medan Magnus sitter inne i kuren.

 

Riktningsväxeln, eller "Fram- och back-lådan" behöver lyftas ner i arbetsgraven under rälsbussen YBo5p 893. Då får man knuffa ut rälsbussen med handkraft.

 

Wilsonlådan lyfts upp på övergångsbryggan inför montering.

 

Dags att lyfta in Wilsonlådan i hytten och montera den på kopplingen. Rälsbussarna har två växellådor, först denna, som monteras på en koppling närmast motorn, därefter en riktningsväxellåda, eller "Fram-back-låda" som sitter närmare mitten av fordonet.

 

 

Riktningsväxellådan har nu lyfts upp under YBo5p 893 och hänger i sina stroppar. Peter och Ulf passar in lådan så att den hamnar på rätt plats. Här är det viktigt att monteringen blir rätt i både höjd och sidled.

 

Rälsbussen YBo5p 900 råkade ut för ett rejält motorhaveri under sommaren 2022. Nu har vi kommit så långt att motorn börjat monteras ihop igen.

 

Att plocka ihop en motor av den typ som sitter i våra rälsbussar, Scania-Vabis D812, är ett verkligt hantverk. Här ligger de åtta kolvarna med sina vevstakar och lager uppradade. Tre cylinderfoder, här inslagna i papper, skulle monteras innan det var dags för kolvar och vevstakar.

 

 

Interiörbild från verkstaden i Västervik. Till vänster står vårt långtidsprojekt, rälsbussen YBo5p 893 och i mitten YBo5p 900. Längst till höger står godsvagnen NVHJ Gm 224. Denna vagn är byggd redan 1894 och är vår äldsta godsvagn i drift och får nu en varsam omvårdnad med delvis nytt virke och målning med linoljefärg.

 

Insprutningspumpar till Scania-Vabis D812 redo att skickas på renovering. Förutom den som ska monteras i YBo5p 893 så kommer ytterligare två insprutningspumpar renoveras för att säkra reservdelstillgången.

 

Några dagar senare är vi ute på banan. Ett gäng har förtjänstfullt arbetat med att såga ner ett antal större träd och massvis med sly vid Kloster, öster om Hultsfred. Det gör otroligt mycket för utsikten när landskapet hålls öppet på detta sätt.

 

Nästan samma plats som på bilden innan. Helt plötsligt slipper man se allt sly och istället får man se en fin bondgård. Arbetet fortsatte under flera helger och vardagar i januari, vilket slutade med en betydligt bättre utsikt mellan Kloster och bron över Silverån.

 

Dags för lite lokomotoråkning. De sista träden efter vinterstormarna i december ska tas omhand. Här är lokomotorn Z4p 318 på väg över banken vid Långsjön.

 

Arbetet med kabeldragning i Hultsfred pågick också under flera veckoslut i januari och februari. Här pågår utläggning av signalkabel.

 

Tyvärr behövdes ett antal skarvar på kraftkabeln. Här är det Hugo och Josef som får ta i med en kabelskarv. Kraftkabeln som läggs ner har ledare av aluminium istället för koppar.

 

Kraft- och signalkabel är utlagda och det är dags att lägga igen kabeldiket bort mot den nya vägskyddsanläggningen vid Kloster. Lokomotorn Z4p 264 drar en Huddig-traktor som står upplastad på en av våra överföringsvagnar.

 

Skåp 1 i Hultsfred, där Josef plintar in kabel. Alla signalkablar plintades in, kraftkablarna fick vänta ytterligare någon vecka.

 

Ett annat litet projekt som färdigställdes redan förra året har nu slutredovisats. Det är arbetet med stenkonerna för bron över väg 807 (f.d Riksfyran) utanför Verkebäck. Det upptäcktes för några år sedan att stenkonerna börjat röra på sig. Ca 200 stenar har därför plockats ner och återmonterats. Arbetet utfördes av Kanonaden Entreprenad med egna medel och ekonomiskt stöd från Konung Gustav VI Adolfs fond för svensk kultur samt länsstyrelsens anslagsmedel för vård av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse.

 

Ett arbete som lämpar sig bra vintertid är inkörning av stormfällda träd och utbytta sliprar. Vår lilla kranvagn, NNrp 324153 försågs 2012 med en HIAB-kran och detta gör det enkelt att lasta upp såväl fällda träd som sliprar. Här är ekipaget med lokomotorn Z4p 264 främst strax söder om Fagersand, på väg mot Totebo. Vi är nu i slutet på januari och lite vit snö täcker backen.

 

Åter till Hultsfred och första veckoslutet i februari. En kabel ansluts till Hultsfreds blivande infartssignal Här måste en kabel "backas" under banan, ett arbete som tar tid och kräver en hel del muskelkraft.

 

Lagom till skymningen kunde det nya skåp 1 spänningssättas, något som underlättade arbete i februarimörkret. Månljuset räckte inte riktigt till som arbetsbelysning.

 

Första veckoslutet i februari var det arbetshelg i verkstaden i Västervik. På YBo5p 893 avslutades kardanmonteringen så nu är drivlinan helt klar, därefter kopplades luft på motorvagnen så en del luftläckor kunde tätas. Vi konstaterade att mastercylindrarna till bromsarna behöver bytas ut eller renoveras. Installation av batterikablar fortsatte. På rälsbussen YBo5p 900 fortsatte Peter och Ulf med att montera ihop motorn, så nu är kolvar, topplock och oljetråg på plats.

Är du intresserad av att stötta vår verksamhet och kanske engagera dig i vår förening och hjälpa till med det praktiska arbetet? Läs mer här

Vår hemsida uppdateras löpande med ny information om olika utflykter, trafik och evenemang, följ verksamheten på www.smalsparet.se och på Facebook, www.facebook.com/smalsparet (ingen inloggning behövs).