×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Februari 2021 går mot sitt slut och det är dags för en ny uppdatering från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Vintern höll i sig nästan hela februari och först den sista helgen så började snön töa bort på de soliga partierna. Helgen den 20-21 februari hade vi en verkstadshelg där det bland annat målades signaler, rälsbussen YBo5p 888 fick planenlig översyn och arbetet med lokomotorn Katrinefors 2 fortsatte. Ute på banan har det under februari främst pågått arbeten med signalanläggningen i Ankarsrum, men lite slyröjning har också hunnits med. Signalgänget har nu kommit så långt att det mesta av kabeldragningen utomhus är klar, nu återstår kabeldragning och montering i olika signalkurar. 

I vårt virtuella järnvägsmuseum har det fyllt på ordentligt med bilder, ta gärna en titt i Smalspårsarkivet

Vintern håller envist fortsatt sitt grepp om Tjustbygden. Slipersbytargänget, slyröjarna och slipersinkörarna har gått i ide och har funnit för gott att inte titta ut förrän det blivit mer angenämare temperaturer och något mindre snö på vår bana. Signalavdelningen är de som varit mest aktiva och har arbetat både inomhus och utomhus med olika projekt i Ankarsrum och i Hultsfred. 

På fordonssidan har det skett fortsatta arbeten med YBo5p 893, där ny matta lagts på toaletten och takluckorna har renoverats. Vi har också nått målet med vår insamling. 232.000 kronor har samlats in och 180.000 av dessa har förbrukats. Ett särskilt tack till er som lagt en slant på renoveringen av 893. På ångloket SÖJ 6 har nålhackning av ramverket påbörjats. 

Arbetet med både fordon och bana fortsatte under december 2020. Tyvärr har vi på grund av pågående pandemi inte kunnat genomföra några resor eller större åtgärder, men utomhusaktiviteter som slipersbyten eller inomhusaktiviteter i verkstaden har visat sig fungera bra.

Arbetet med ångloket Np 3050 går sakta framåt. Hjulaxlarna har sänts till en extern verkstad i Meiningen, Tyskland och där har man nu påbörjat renoveringsarbetet. Verkstaden konstaterade att det är möjligt att svarva respektive axels hjulring en gång, men sedan finns inte någon svarvmån kvar. Det är dock möjligt att svarva axlarna till en nivå som är inom toleranserna. Koppelstångstapparna på hjulen är dock för dåliga för att svarvas och här måste nya gjutas, därefter kommer lagren i koppelstängerna att behöva justeras efter de nya tapparna!

Även i år blev det vinter längs med Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Lite vinter hindrar såklart inte arbetet längs med järnvägen, men arbetet skiftar karaktär. Under mellandagarna och i början på året fortsatte signalavdelningen med att byta ut kablage kring Ankarsrum och slipersbytargänget var ute, i alla fall så länge inte olika snöfall satte stopp för verksamheten. Signalgänget har plöjt ner ungefär 1000 meter kabel från Ankarsrum och söderut mot den gamla yttre infartssignalen vid den tidigare växeln till Sjöspåret i Ankarsrum. Denna signal är tänkt att byggas om till en treskens försignal och senare ska vägskyddsanläggningarna byggas om så att dessa blir oberoende av huvudsignalerna. För plöjningen använder vi oss av en av våra entreprenörer, Brorssons Grävservice i Västervik. 

November 2020 präglades såklart av Coronarestriktionerna och under månaden togs beslutet att inte genomföra våra klassiska Tomtetåg till Verkebäck. De årliga resorna till Köpenhamn i samarbete med SJ AB fick också ställas in, eftersom det med nuvarande smittskyddsrekommendationer inte gör det praktiskt möjligt att anordna några resor för allmänheten just nu.