×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

I augusti lämnade vi sommarens högtrafik och gick in i lågtrafiken, med två tåg per dag, men antalet resenärer låg fortsatt på en hög nivå även här och vi fick fortsätta med tre vagnar i tågen för att alla skulle få plats. Slipersbytena kunde starta efter sommaruppehållet och första helgen i september kördes ett av få lokomotordragna persontåg denna sommar.

Följ med på några glimtar och lite annat från verksamheten i augusti och början på september.

Här kommer ytterligare ett litet bildreportage från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Sommarens högtrafik avslutades förra veckan och högtrafik var verkligen ordet. Morgon- och kvällstågen har utgjorts av tre rälsbussar vid nästan varje avgång på grund av den stora resandemängden. Lunchturen, som ofta kördes med en rälsbuss tidigare år har nu ofta gått med två. I snitt har vi legat på 60-80 resenärer i morgontåget från Hultsfred och eftermiddagståget från Västervik, men flera gånger var det över 100 resenärer i tågen. Tack vare en helhjärtad insats från de aktiva medlemmarna så kunde trafiken rulla som planerat och en hel del extratåg kunde också köras mot slutet av perioden. I juli examinerades också en ny förare och flera nya konduktörer har gjort premiär i trafiken. 

Under juni har vi ägnat oss en hel del åt förberedelser inför årets trafikstart. Rälsbussarna har fått översyn och service och slipersbytargänget passerade sitt mål, 1500 bytta sliprar före midsommar redan den 16 juni. I början av juni kom också besked att Riksantikvarieämbetet tilldelat Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan totalt 480.000 kr till tre specifika projekt. 200.000 går till reparation av lagerskador på axlarna till ångloket Np 3050, 80.000 går till installation av brandlarm i Ankarsrums godsmagasin och sist, men inte minst, 200.000 till transporter och destruktion av slipers. Vi tackar Riksantikvarieämbetet för dessa bidrag. Det har dock hänt en hel del saker utöver detta, följ med på ett bildspel från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik under juni månad.

Här kommer återigen en liten uppdatering kring verksamheten i Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan, som tillsammans utgör Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik.

Den 22:a juni började årets sommartrafik. Det var fortfarande inte glasklart för oss hur pandemirestriktionerna skulle se ut för sommaren, men det gick ändå att köra trafik med restriktioner. Ett normalt år räcker det med en vagn under sommarens lågtrafik, men för att kunna hålla tillräckligt avstånd och uppfylla de pandemirestriktioner som gällde fick vi köra med 2 motorvagnar, där YBo5p 874 och YBo5p 900 stått för det mesta av trafiken fram tills det var dags att ta in dessa för översyn i början på juli, då YBo5p 897 och YBo5p 883 istället gick ut i trafiken. Mot slutet av lågtrafiken lättade en del av pandemirestritionerna till vår och många andras gläjde och denna sommar kanske blir något mer normal än den föregående och vi räknar med att kunna köra all vår trafik under sommaren. Häng med på ett bildspel från vad som hänt sen sist på vår järnväg.

Verksamheten har på intet sätt gått på sparlåga, trots att maj bjudit på ett sällsynt dåligt vårväder. Vad har hänt sen sist då? Jo, som vanligt har det hänt saker på de flesta av de olika verksamhetsgrenarna bana, signal och verkstad. Följ med på ett bildsvep från verksamheten under maj månad. Det börjar dessutom närma sig trafikstart, den 22/6 går första rälsbussen från Västervik till Hultsfred. Tidtabeller, biljettpriser och annan nyttig reseinformation hittar du på denna länk